Wednesday 23 December 2015

And so this is (our) Christmas...

Letos jsem se článkům o Vánocích na svém blogu obloukem vyhnula. Přece jen bych se i já ale chtěla trošku víc ponořit do té sváteční atmosféry... Ukážu vám tedy, jak Vánoce vypadají u nás :)


Nečekejte ale nic extra zajímavého. Vánoce u nás probíhají docela tradičně a navíc je ani neslavíme nijak přehnaně. Třeba se vám ale někomu i takhle obyčejný článek bude líbit...


Vánoční trhy
Už tu několikrát zaznělo, že mám vánoční trhy opravdu ráda. Od začátku prosince si na ně v Praze klidně jednou za týden dojdu - jednou na Staromák, pak před Palladium, nebo na moje nejoblíbenější na Náměstí Míru. A pak si ráda zajedu i do Vídně, Drážďan... Díky nim se pomalu ale jistě dostávám do té pravé vánoční nálady (ale jak ta vlastně vypadá? :)) a na Vánoce se začínám těšit. Někdo si vánoční trhy nedokáže představit bez punče, já bez trdelníku. Alespoň jednou si v období adventu jeden vždycky dám, jinak by Vánoce snad ani nemohly začít! Letos jsem na něj dostala chuť až na poslední chvíli, dvaadvacátého... 


Vánoční výzdoba
Ráda si prohlížím fotky nádherných vánočních dekorací a výzdob, sami doma sem tam pověsíme nějakou tu hvězdičku, perníček nebo světýlko, ale přiznám se, že ji k předvánočnímu a svátečnímu životu vůbec nepotřebuju. Vánoční náladu čerpám na trzích a nebo potom až u štědrovečerní večeře a po ní (taky to máte tak, že Vánoce opravdu pořádně pocítíte až pětadvacátého ráno po probuzení? :)). Třeba věnec jsme tak letos ani neměli...


Shánění a balení dárků
S dárky bývám na štíru - kupovat mě je baví, jen pokud vím, co komu chci koupit a jsem se svým rozhodnutím spokojená. Letos jsme většinu dárků vymyslely a nakoupily společně se ségrou a mám z nich opravdu radost. Navíc jsem ten poslední nakoupila už víc jak před 14 dny, což mi přijde jako slušný výkon, a tak jsem se nemusela nikdo honit za perfektním dárkem mezi těmi davy lidí :) O balení dárků bych snad ani psát neměla, nebalím je - rozstrkám je ostatním členům rodiny (těm, pro koho nejsou určené, samozřejmě) a poprosím je, aby dárek zabalili za mě O:) Ostuda...


Cukroví
To u nás necháváme téměř všechno na babičce, protože ho má výborné. Samozřejmě se snažíme pomáhat, ale většinou toho víc sníme (v mém případě taky rozlámeme) než upečeme :) Každý rok pečeme kolem 8 druhů, letos je to i s perníčky, které naopak dělá jen moje ségra, 9. Věřím, že někdo z vás jich dělá víc, někomu jich stačí méně, někdo nepotřebuje žádné. My bychom se ale bez těch našich léta neobměněných už asi neobešli ... a to každý rok prohlašujeme, jak letos už vážně nepečeme :)



Stromeček
Stromeček máme už léta umělý a takový skoro až opelichaný, když se ale ozdobí, vypadá dobře, takže zatím neměníme :) Mnoho let jsme stromeček zdobili dvoubarevně - červeno-stříbrně, od loňska ale jedeme v retro stylu. Babička přinesla z půdy staré ozdobičky, které měla schované, a my tak máme zase trošku jiný a krásný stromeček :) Stromeček zdobíme většinou o víkendu před Štědrým dnem, protože se nám do obýváku vejde opravdu na těsno, až do Štědrého dne ho necháváme v jiném pokoji, kde ho takhle hlídá jedna z našich čičin :)



Peřiny
Když jsem psala o tom, že si nepotrpím na vánoční výzdobu, zapomněla jsem se zmínit, že už ale dva roky nutně potřebuju spát ve vánočním povlečení se sobíkama... co k tomu dodat :)



Vánoční hudba
Celoročně si doma v koupelně zpívám (řvu), před Vánoci pak často obměním playlist a zařadím do repertoáru i nějaké koledy. Koledy mám opravdu ráda, většinu českých znám nazpaměť, spoustu koled v angličtině taky. Některé pak i v němčině a v latině, což jsou hlavně pozůstatky ze sboru... Ale nevadí mi ani moderní popové vánoční písně, takže All I want for Christmas mi v TESCU ani nevadí :) Tohle by bylo opravdu na dlouho... uvítali byste článek o vánočních písních?
Pokud bych ale měla vybrat jednu, .... nejde to. Tak vám pustím třeba starou skotskou vánoční píseň:


Štědrý den
A jak tedy vypadá náš Štědrý den? Postít se mi nikdy nepodařilo a už se o to nikdo z nás ani nesnaží :) Ráno tak posnídáme babiččinu výbornou vánočku a většinu dopoledne strávíme v kuchyni vařením a přípravami na večer. Místo v břiše si ale nešetříme ani v poledne - k obědu máme jednoduše vinnou klobásu s brambory. Odpoledne už bývá klidnější, přesouváme stromeček do obýváku, uklízíme poslední drobnosti a před večeří vyrážíme na náves - v naší vesnici se totiž každoročně hraje vánoční Betlém, kde děti hrají jednotlivé postavy a zpívají koledy. Já sama jsem několik let účinkovala, letos podruhé už budu jen divák a tu krásnou (naprosto amatérskou, ale tím krásnou) chvilku si užiju se svařákem v ruce :) Většina lidí z vesnice a okolí si tak těsně před večeří popřeje krásné svátky a rozutečeme se domů... Tam už všechno jen doladíme a navečeříme se - bramborový salát, řízky a filé. Ani polévku nepotřebujeme, protože se přejíme i tak :) Pak se odvalíme ke stromečku rozbalovat dárky a u toho samozřejmě koukáme na pohádku! Vrchol večera jsou ale každoročně Pelíšky, u těch všichni odloží i ty nejvytouženější dárky a dopředu předříkáváme ty známé fráze...


Po Vánocích
Po Štědrém dnu pak neděláme nic jiného, než že jíme cukroví, koukáme na pohádky, čteme, válíme se a relaxujeme. A já se připravuju na zkoušky... a letos navíc i na odlet do Švédska :)




Jak vypadají vaše Vánoce? Děláme něco podobně, nebo je slavíte úplně jinak, či vůbec neslavíte?
Článek je napsaný trochu na rychlo, za to se omlouvám, ale já spěchám na jednu z našich nejoblíbenějších pohádek - Anděl Páně!
Tak mazejte taky koukat :) 
Přeji Vám krásné Vánoce! Užijte si je podle svých představ, odpočiňte si a dobijte baterky, ať do roku 2016 vstupujete v nejlepší kondici :)

7 comments:

  1. z toľkého jedla sa mi slinky zbiehajú!:D
    prajem ti nádherné Vianoce!♥

    ReplyDelete
  2. Máte nádherné ozdoby a to povlečení!! Přeji ti krásné vánoce, Míšo! Hlavně bezproblémovej erasmus, spoustu nových přátel a ať se ti vše vydaří! :)
    Getmovin by Deni

    ReplyDelete
  3. Svělý článek :)
    Já na trhy moc nejsem, ale německé trhy mam nejraději, ty mají něco do sebe a ty Vánoce přímo z toho dýchají. :) My jsme věnec letos taky neměli. Ja balení dárků zbožňuju. :D My jezdíme k babi a tam jí pomáhame s pecením a s maminou na Mikuláše pečeme perníčky. :) My mame zivy stromeček a včera jsme ho zdobili. :D
    Přeju ti štastné a veselé Vánoce, bohatého Ježíška a ať se ti splní všechna tvoje přání. :)

    lifeis-beautiful.blog.cz

    ReplyDelete
  4. Moc pekný príspevok a tiež celý blog. :) Máš novú čítateľku. ;)
    P.S. Prajem šťastné a veselé Vianoce. :)

    http://everydaywithlola.blogspot.sk/2015/12/vesele-vianoce.html

    ReplyDelete
  5. Na Náměstí Míru jsem ještě nebyla, tak příští rok, když to tam všichni tak chválí :)

    eL

    ReplyDelete